Fox News Channel did no fight, much less win, a court fight in i m sorry they asserted they "had a ideal to lie."

Published2 October 2014

Share on facebookshare on TwitterShare ~ above PinterestShare on RedditShare via Email

*

Rumors have circulated because at the very least 2009 claiming the the Fox News cable tv channel fought properly in court because that the appropriate to lie, misinform, or cheat viewers. The insurance claim that Fox News legally won the “right to lie” has been repeated throughout the internet in spite of its being factually inaccurate on more than one level.

You are watching: Fox news supreme court right to lie

First, the instance from i beg your pardon the rumor stemmed led to a Florida appeals court ruling in February 2003, not 2004. An ext germane come the rumor, however, is the reality that the case at your disposal did not involve the national Fox News Channel; rather, it to be a breach the contract sue filed by 2 reporters against their former employer, Tampa only television station WTVT. (The instance was rather more facility because WTVT to be an affiliate the the Fox television network and was additionally owned by Fox, but the Fox tv network and also the Fox News Channel are two distinctly different entities.)

The legal battle to i m sorry the rumor ad was around a husband-and-wife report team, woman Aker and Steve Wilson, who in 1996 placed together a story about the use of the Monsanto-produced artificial bovine development hormone (BGH) Posilac by Florida dairy farmers. WTVT’s management asserted that the reporters’ BGH piece was alarmist and also one-sided and ordered the reporters to modify their story to create a much more “balanced” piece. Aker and also Wilson defied those orders; together a result, the BGH story never aired, and the pair were terminated by WTVT in 1997.

The two reporters sued the station for breach the contract and also retaliatory shooting the complying with year, maintaining that they had actually been unfair terminated indigenous their jobs for “resisting WTVT’s attempts to distort or suppress the BGH story” at the behest that Fox corporate and Monsanto, and also that the gas management had actually fired lock in retaliation over their hazards to paper a complaint about WTVT’s “deliberate news distortion” to the Federal interactions Commission (FCC):

In September 1997, WTVT educated Akre and also Wilson the it was exercising its alternative to terminate your employment contracts without cause. Akre and Wilson comment in creating to WTVT threatening to file a complaint with the Federal interactions Commission (“FCC”) alleging the the station had actually “illegally” edited the still unfinished BGH report in violation of one FCC policy against federally license is granted broadcasters deliberately distorting the news. The parties never ever resolved their differences about the content of the story, and also consequently, the story never aired.

In April 1998, Akre and Wilson sue WTVT alleging, amongst other things, claims under the whistle-blower’s statute. Those claims alleged that their terminations had remained in retaliation for their resisting WTVT’s attempts to distort or suppress the BGH story and for threatening to report the alleged news distortion to the FCC. Akre additionally brought cases for declaratory relief and for breach of contract. ~ a four-week trial, a jury found versus Wilson on all of his claims. The psychological court command a verdict versus Akre on her breach the contract claim, Akre exit her insurance claim for declaratory relief, and the psychological court let her whistle-blower cases go come the jury. The jury rejected all of Akre’s cases except her case that WTVT retaliated against her in response to her hazard to disclose the alleged news distortion come the FCC. The jury forgive Akre $425,000 in damages.

Another usual misconception is that Fox News invoked very first Amendment protections in bespeak to retain the “right come lie” during the lengthy legal fight between the couple and the Florida Fox affiliate. There to be no mention of any kind of such case in the appeals court decision, and also Akre herself does not corroborate it.

See more: Floating Island Of Trash In Ocean, Garbage Patches

Ultimately, the FCC concluded in 2007 the the conflict in between Akre and also Wilson and the affiliate boiled down to an “editorial problem … quite than a deliberate effort by to distort news.”

The “right come lie” insurance claims are comparable to one more false story around Fox News’ trustworthiness, the the network was banned in Canada due to the fact that it go not accomplish stringent Canadian broadcast criter for truthfulness.